سخن حق را از هر که شنیدى بپذیر اگر چه دشمن و بیگانه باشد و ناحق را از هر که شنیدى نپذیر اگر چه دوست و نزدیک باشد



چطور از خطرات chatgpt در امان باشیم؟

توسط MHRezaei در تاریخ ۱۳۹۶/۷/۲۰

برای استفاده از امکانات چت جی پی تی در ایران، بدون محدودیت و صرفاً با ایمیل، اینجا را کلیک کنید.

چت بات ها روز به روز رواج بیشتری پیدا کرده‌اند، اخیراً، این نوع روش ارتباطی که با هدف پاسخگویی خودکار به سوالات، طراحی شده، در میان کاربران شبکه های اجتماعی، بسیار محبوب شده است. با این حال، با وجود اینکه چت بات ها به کمک یادگیری ماشین قابلیتهای فراوانی دارند، اما خطرات امنیتی جانبی آنها نیز بسیار زیاد است.

Google Trends  نشان میدهد که چت بات ها دارای جست و جوی فراوانی توسط کاربران هستند، از همین رو، در اینجا ما به بررسی خطرات امنیتی چت بات ها و نحوه محافظت از خود در برابر آنها می پردازیم:

توضیحات بیشتر در مورد ChatGPT. اینجا را کلیک کنید.

۱ - فرستادن اطلاعات حساس

از فرستادن اطلاعات حساس از قبیل اطلاعات شخصی و یا کلمات عبور در پیامهایتان به چت بات خودداری کنید. برای مثال، اگر شما درخواستی برای ثبت نام از طریق چت بات خود داشتید، از نام کاربری و کلمه عبوری که در سایت های دیگر استفاده می کنید، استفاده نکنید.

۲ تفکیک بین چت باتهای معتبر و نامعتبر

دقیقاً به همان اندازه که چت بات های معتبر امن هستند، چت بات های نامعتبر هم به همان اندازه می توانند مضر باشند. میزان اعتبار را می توان با بررسی پلتفرم هایی که میزان کنشگری برنامه ها را اندازه گیری می کنند، بررسی کرد. برای تفکیک بین استفاده از چت رباتهای معتبر و نامعتبر در هنگام استفاده از سایت ها و خدمات یک نگاه خوب به آمار ارائه شده توسط بات مربوطه، می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار ما بگذارد.

۳-  استفاده از ربات های معتبر

چت بات هایی که تولید و توسعه آنها توسط یک شرکت معتبر انجام شده باشد، میتواند معیاری مطمئن برای شما باشد. در حالی که ربات هایی که به صورت پروژه شخصی توسط یک فرد طراحی شده اند، ممکن است خطرات بیشتری داشته باشند.

۴-  بروزرسانی همه نرم‌افزارها

به روزرسانی نرم‌افزارها به همراه رعایت اصول نگه‌داری سیستم و اطلاعات ، مهمترین اقدامی است که برای حفظ امنیت خود باید انجام دهید. همچنین، استفاده از برنامه ضدویروس میتواند کمک زیادی به حفظ امنیت داده ها داشته باشد.

این نکات ابتدایی تنها چند نکته از اصول حفاظت در برابر خطرات چت بات هستند. نکاتی همانند ورود بدون پوشش به وب سایت های شخصی و یا انتخاب کلمات عبور ساده بسیار رایج هستند که باید رعایت شوند. با توجه به این نکات، به راحتی میتوانید خود را در برابر خطرات امنیتی چت بات ها محافظت کنید.